ROCNA ma ogromną rzeszę zwolenników na całym świecie. To legendarna kotwica, która na swą sławę zapracowała sobie zwycięstwami w niezliczonych testach porównawczych. Profesjonalne i amatorskie badania oraz analizy różnego typu kotwic można bez większego problemu znaleźć na wielu stronach internetowych i popularnym youtube.

ROCNA podczas testów na dnie morskim wykazała największą siłę trzymania, którą słynne towarzystwo kwalifikacyjne RINA kiedykolwiek certyfikowało. Zaliczana jest ona do kotwic typu SHHP (Super High Holding Power).

Kotwica ROCNA jest bardzo wszechstronna i wykazuje niezwykle wysoką siłę trzymania. Zdaniem wielu żeglarzy daje ona komfort i spokój podczas zostawienia jachtu na kotwicowisku. Pozwala w ten sposób na uniknięcie drogich opłat portowych. Zainwestowane w nią środki szybko się zwracają i pozwalają zaoszczędzić spore sumy.

Historia powstania kotwic ROCNA

Projektantem i twórcą kotwicy Rocna jest Nowo Zelandzki żeglarz Peter Smith, który projektuje i buduje jachty żaglowe od początku lat 60tych XX wieku. Doświadczony Żeglarz mogący pochwalić się przemierzeniem ponad 100.000 mil morskich borykał się wciąż z tymi samymi problemami związanymi z kotwiczeniem. Konieczność posiadania wielu różnych kotwic w zależności od dna morskiego było kłopotliwe, a i tak nie eliminowała ryzyka puszczenia kotwicy. Te bardzo powszechne problemy, sprawiały, że żeglarze czuli się niepewnie.
Peter Smith był zdania, że: „Kotwica powinna zapewniać Tobie i Twojej załodze niezawodność, bezpieczeństwo i zaufanie”.

Żeglarz Peter Smith, całe swoje życiowe doświadczenie morskie, wykorzystał do zaprojektowania kotwicy na własny użytek. Wiele lat doświadczenia, prób i testów spowodowało, że skonstruował kotwicę, która później stała się marką ROCNA.

Historia powstania kotwic ROCNA

Projektantem i twórcą kotwicy Rocna jest Nowo Zelandzki żeglarz Peter Smith, który projektuje i buduje jachty żaglowe od początku lat 60tych XX wieku. Doświadczony Żeglarz mogący pochwalić się przemierzeniem ponad 100.000 mil morskich borykał się wciąż z tymi samymi problemami związanymi z kotwiczeniem. Konieczność posiadania wielu różnych kotwic w zależności od dna morskiego było kłopotliwe, a i tak nie eliminowała ryzyka puszczenia kotwicy. Te bardzo powszechne problemy, sprawiały, że żeglarze czuli się niepewnie.
Peter Smith był zdania, że: „Kotwica powinna zapewniać Tobie i Twojej załodze niezawodność, bezpieczeństwo i zaufanie”.

Żeglarz Peter Smith, całe swoje życiowe doświadczenie morskie, wykorzystał do zaprojektowania kotwicy na własny użytek. Wiele lat doświadczenia, prób i testów spowodowało, że skonstruował kotwicę, która później stała się marką ROCNA.

Projekt Petera Smitha w różnych niezależnych i obiektywnych testach od lat, konsekwentnie zdobywa najlepsze wyniki. Od roku 2004, czyli momentu wprowadzenia kotwicy na rynek Rocna wygrywała w testach kotwic publikowanych w „Like of Sail”, „Yachting Monthly”, „Voile”, Practical Boat Owner” i wielu innych. Kotwica ROCNA zdała egzamin w wielu trudnych rejonach świata takich jak: Antarktyda, Alaska, Patagonia, Grenlandia czy Szkocja. Doceniona została przez wielu uznanych żeglarzy takich jak Steve Dashew czy Jérôme Poncet.

Rocna jest prawdziwą kotwicą wielozadaniową. Doskonale nadaje się na różnego rodzaju dna. Doskonale sprawdza się na miękkim błocie, twardym piasku, glinie oraz dnie porośniętym wodorostami i trawą morską. Kotwica Rocna trzyma bardzo mocno, nie pozwala na wyrwanie, odwracanie i zmiany kierunku. Stawia czoło silnym wiatrom i dużemu zafalowaniu.

Kotwice Rocna są dostępne w 14 rozmiarach od 4 kg (9 funtów) do 275 kg (606 funtów) aby sprostać wymaganiom właścicieli zarówno małych jachtów i małych statków. Kotwice w większych rozmiarach dostępne są tylko na zamówienie. Rocna jest wykonywana z najwyższej jakości stali, odpornej na warunki morskie, pokrytej powłoką galwaniczną. Dostępna jest także wersja wykonana ze stali nierdzewnej. Najbardziej popularna kotwica ROCNA ORYGINAL została zaprojektowana głównie dla jachtów żaglowych, są jednak odmiany przeznaczone dla jachtów motorowych i łodzi wędkarskich o nazwach ROCNA VULCAN I ROCNA FISHERMAN. 

Jak dobrać odpowiednią kotwicę Rocna do masy jachtu obrazuje zamieszczona poniżej tabela.

Precyzja wykonania kotwicy ROCNA:

A: Wygięty pałąk powoduje, że ​​przewrócona na dnie kotwica zawsze ustawi się w optymalnej pozycji.

B: Małe boczne skrzydełka stabilizują kotwicę w taki sposób, żeby odpowiednio weszła w dno.

C: Ostro zakończona końcówka pługu kotwicy tnie dno morskie jak ostre dłuto. Z łatwością, wcina się głęboko w twarde kamieniste lub zarośnięte dno.

D: Odpowiednio wklęsły lemiesz kotwicy zapewnia najlepszą siłę trzymania, a dzięki przemyślanej konstrukcji ROCNA dysponuje największą powierzchnią pługu. Pozwala to na bezpieczne kotwiczenie nawet w bardzo miękkich dnach morskich.

E: Bardzo mocny trzon kotwicy został skonstruowany w taki sposób, aby pasował do większości rolek kotwicznych.

Prezentowany film pokazuje jak działa kotwica Rocna i co czyni ją lepszą od innych.