Kotwica to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia każdego jachtu. Umożliwia ona unieruchomienie łodzi na wodzie lub w razie konieczności może posłużyć do jej wyhamowania. Kotwicy używamy głównie podczas cumowania na dziko lub w portach niewyposażonych w mooring lub boje. Doceniamy ją szczególnie w złych warunkach pogodowych. Podczas awarii silnika lub żagli kotwica staje się naszą ostatnią deską ratunku. Szczególnie często używają jej wędkarze oraz entuzjaści nurkowania. Wysokiej klasy kotwica, której skuteczności możemy być pewni, pozwala nam pozostawić jacht na kotwicowisku i spokojnie popłynąć na brzeg na pontonie lub łodzi.

W ten sposób wielu żeglarzy unika drogich opłat portowych, które przy żegludze morskiej nierzadko wynoszą nawet kilkaset euro za dobę. Przy tak wysokich opłatach portowych coraz więcej żeglarzy decyduje się na zakup wysokiej klasy, markowych kotwic takich jak np. ROCNA czy VULCAN.

Na rynku dostępna jest ogromna ilość różnego rodzaju kotwic. Możemy je podzielić na 2 zasadnicze grupy. Jest to podział ze względu na materiał z którego zostały wykonane oraz typ kotwicy, czyli jej kształt.

Podział kotwic ze względu na materiał z którego zostały wykonane

Najczęściej na łodziach i jachtach spotykamy kotwice wykonane ze stali ocynkowanej ogniowo. Kotwice tego typu dobrze znoszą trudne warunki atmosferyczne oraz ciągły kontakt z wodą słoną i słodką. Tego typu materiał zapewnia nam wysoką trwałość przy stosunkowo niskiej cenie.

Na drugim miejscu pod względem popularności po kotwicach galwanizowanych, znajdują się te wykonane ze stali nierdzewnej. Są to kotwice szczególnie cenione za ich niezwykle elegancki wygląd. Wypolerowana na wysoki połysk kotwica nierdzewna, zamocowana na dziobie jachtu prezentuje niezwykle dostojnie. Poza walorem estetycznym stal nierdzewna zapewnia bardzo wysoką odporność na warunki atmosferyczne i wysokie zasolenie.

Trzecią grupę stanowią kotwice wykonane ze stali powlekanej PCV lub ogumionej. Tego typu kotwice stosowane są głównie na pontonach i mniejszych łodziach. Szczególne uznanie zdobyły one wśród wędkarzy. Ze względu na powleczenie stali PCV lub gumą, podczas kontaktu kotwicy z pokładem i burtą, rzadko dochodzi do ich uszkodzeń.

Podział kotwic ze względu na typ

Najpopularniejsze współcześnie używane kotwice to: kotwica Danforth’a, kotwica Bruce’a, kotwica Delta, kotwica składana tzw. drapak, kotwica Halla, kotwica pługowa oraz ciężarki kotwiczne i kotwice powlekane. Poniżej opisujemy poszczególne typy kotwic oraz ich najważniejsze cechy.

Kotwica Bruce’a

Kotwica została zaprojektowana przez Petera Bruce’a na początku lat 60tych. Na początku była wykorzystywana do unieruchamiania platform wiertniczych ale szybko znalazła swoje zastosowanie w żeglarstwie. Ma prostą konstrukcję wykonaną z jednego kawałka metalu, najczęściej stali galwanizowanej lub stali nierdzewnej. Wypolerowana na lustro kotwica Bruce’a wyeksponowana na dziobie, bardzo dobrze się prezentuje. Kotwica Bruce’a jest jednym z wielu odmian kotwicy pługowej.

Trzymanie kotwicy Bruce’a w zależności od rodzaju dna:

Błotniste: Średnie

Piaszczyste: Dobre

Zarośnięte: Średnie

Skaliste: Dobre

Kotwica Danfortha

Kotwicę skonstruował Amerykanin Richard Danforth i podczas II wojny światowej wykorzystywano ją jako wyposażenie wodnosamolotów. Kotwica Danfortha to modyfikacja kotwicy Halla, charakteryzująca się trzykrotnie większą siłą trzymania przy znacznie mniejszej masie. Obecnie jest to najpopularniejszy typ kotwicy stosowany na jachtach żaglowych.

 Trzymanie kotwicy Danfortha w zależności od rodzaju dna:

Błotniste: Słabe

Piaszczyste: Dobre

Zarośnięte: Słabe

Skaliste: Słabe

Kotwica CQR

Kotwica CQR została skonstruowana przez Anglika Geofreya Taylora na początku lat 20. Jest to rodzaj kotwicy pługowej podobnej do kotwicy Delta. Jej konstrukcja sprawia, że bardzo dobrze zagłębia się w mulistym dnie. Prostoty, a zarazem estetyczny wygląd oraz skuteczność trzymania niemal w każdym rodzaju dna sprawiają, że jest ona bardzo popularna w żeglarstwie morskim.

Trzymanie kotwicy CQR w zależności od rodzaju dna:

Błotniste: Bardzo dobre

Piaszczyste: Dobre

Zarośnięte: Średnie

Skaliste: Średnie

Kotwica składana, tzw. drapak

Czterołopatkowa kotwica składana, czyli tzw. drapak, nadaje się przede wszystkim do małych jednostek pływających,  takich jak łodzie wiosłowe, szalupy ratunkowe  lub jako kotwica pomocnicza na jachtach żaglowych. Kotwica składana charakteryzuje się dużą skutecznością a po złożeniu łatwo ją przechowywać.

Trzymanie kotwicy składanej w zależności od rodzaju dna:

Błotniste: Bardzo dobre

Piaszczyste: Dobre

Zarośnięte: Bardzo dobre

Skaliste: Dobre

Jaką kotwicę wybrać?

Jak wynika z charakterystyki poszczególnych kotwic każda z nich ma szereg zalet i wad. Niektóre z nich trzymają świetnie na dnie błotnistym inne na piaszczystym a jeszcze inne na zarośniętym wodorostami lub skalistym. Niektóre prezentują się świetnie na dziobie inne po złożeniu dają się łatwo przechowywać w bakiście. Większość ekspertów żeglarskich wysnuwa opinie, ze w celu zapewnienia bezpieczeństwa kotwiczenia najlepiej posiadać co najmniej dwa rodzaje kotwic. Trzymanie się tej reguły zapewnia nam dużą siłę trzymania na niemal każdym rodzaju dna. Dodatkowo w sytuacjach ekstremalnych rzucenie jednej kotwicy może nie wystarczyć.